Ofte stilte spørsmål

Har dere med behandlingsbenk?

- Ja, vi tar alltid med behandlingsbenk, i tillegg til annet nødvendig utstyr for å hjelpe den enkelte pasient.

Hvordan ivaretar dere smittevern?

- Vi har et strengt hygieneregime for å minimere risiko for smitte både for pasient og vårt helsepersonell. Vi vasker, spriter og bruker alltid munnbind på alle besøk.

Hva kan fysioterapeuten hjelpe meg med?

- Fysioterapeuten din vil kunne hjelpe deg med en lang rekke ulike problemstillinger som for eksempel

• Behandling av smerter i muskel og ledd

• Behandling av senebetennelser

• Styrke og balansetrening

• Øke din fysiske kapasitet

• Opptrening etter skader

• Opptrening pga slitasje i ledd

• Lungefysioterapi

• Opptrening etter Covid-19

• Opptrening etter kreft

• Nevrologisk rehabilitering

• Ortopedisk rehabilitering

• Trening og forebygging i forbindelse med svangerskap

• Behandling av krystallsyke

• Nålebehandling (tørrnåler)

• Opptrening av nevrologiske skader og sykdommer (hjerneslag, multippel sklerose, parkinson, cerebral parese, polynevropati osv.), hofte- og kneprotese, samt skulderoperasjon

• Ergonomisk tilrettelegging på kontor/hjemmekontor

• Frisklivsmestring

Alle fysioterapeutene har minst tre års erfaring, og er godt vant med problemstillinger knyttet til hele kroppen:

• nakke og skulder

• rygg og bekken

• hofte og knær

• albue

• hender og føtter

• svimmelhet (krystallsyke)

• nevrologiske lidelser (prolaps, isjas)

• hodepine

Hva kan vi ikke hjelpe med?

- Fysioterapeutene kan hjelpe med mye hjemme, men per dags dato tilbyr vi ikke UL- undersøkelse, trykkbølgebehandling, strømbehandling, såletilpassing, kompleks smerteproblemattikk (psykomotorisk fysioterapi) og lymfedrenasje. Vi har samarbeidspartnere som tilbyr dette, kontakt oss gjerne for informasjon om deres tilbud og eventuell rabatt du kan få som kunde av Hjemmefysioterapeuten.

Jeg vet ikke om jeg trenger fysioterapeut eller lege. Har dere dialog med lege?

- Ved mistanke om akutt eller alvorlig sykdom skal du alltid oppsøke lege først. Ved behov eller ønske fra pasienten vil fysioterapeuten sørge for at blir din lege blir orientert og oppdatert. Fysioterapeutene konfererer også ut fra behov med legene i Hjemmelegene slik at du får den hjelpen du trenger.

Hvordan avtaler jeg videre behandling og trening med fysioterapeuten?

- Du planlegger behandlingsforløp og avtaler neste time i samråd med din fysioterapeut. Du har alltid mulighet til å bestille ny time med samme behandler igjen, og du har full oversikt på din side.

Kan fysioterapeuten komme til et annet sted enn mitt hjem?

- Fysioterapeuten kommer hjem til deg, eller til annen ønsket lokasjon som for eksempel din arbeidsplass. Det er viktig at du har et egnet sted med plass og uten innsyn for en god konsultasjon.

Må jeg ha henvisning fra lege?

- Nei. Du trenger ikke henvisning fra lege for å få hjelp av fysioterapeutene våre.

Hvor lenge varer min konsultasjon?

- Fysioterapeuten setter av tilstrekkelig tid til en nøye gjennomgang av god kvalitet. Sammen vil kunden og fysioterapeuten planlegge forløpet videre og fysioterapeuten vil komme med sin anbefaling.

Har dere refusjonsrett/går det under frikort?

- Hjemmefysioterapeuten er en privat helsetjeneste, og i likhet med andre private aktører mottar vi derfor ikke offentlig støtte. Derfor går det heller ikke på frikort. Vi har ingen venteliste, og hos oss du kan få time innen kort tid uten henvisning.

Har du andre spørsmål?
- Ta kontakt via
kontaktskjema eller ring oss på telefon 400 95 847.