Få en fysioterapeut hjem til deg = reduser risiko for smitte!

Er du redd for at treningen skal bli ødelagt av influensasesongen? Du er ikke alene om å være redd for at sykdom skal ødelegge for din progresjon og gode resultater med treningen. Kontinuitet og god kvalitativ trening er de viktigste faktorene for å oppnå en god progresjon, både for økt styrke og balanse og for å redusere smerter.

Fysioterapeut hjem til deg

Etter flere år med pandemi, isolasjon og smittefrykt er det å bli liggende syk hjemme det siste man ønsker. Influensa og korona smitter som vi vet ved dråpesmitte, dette kan skje når man snakker, hoster og nyser.

Vasking og spriting av hender, holde seg hjemme når man er syk og influensavaksine er kjente forebyggende tiltak som vil redusere sannsynligheten for smitte.

Å unngå unødvendig eksponering på kollektivtransport, treningssentre og venteværelser er også svært effektive tiltak for å unngå risiko for økt smitte. Er du i risikogruppen selv, eller vet du skal omgås med andre i risikogruppen i en tid med økende virussmitte, kan det være lurt å tenke litt alternativt.

Er du usikker på om du er i risikogruppen, kan du se en oversikt lenger ned i dette innlegget.

Tren hjemme med en fysioterapeut

Trening i egen bolig er like effektiv som annen trening på et treningssenter eller i en klinikk. Du sparer tid og unødvendig eksponering på kollektivtransport, garderober og venteværelser. Å ta i bruk fasiliteter i egen bolig vil gi deg mulighet til å trene funksjonelt og dermed bli sterkere og flinkere til nettopp de aktivitetene du møter på i hverdagen. Trappen eller et rekkverk kan fort bli en god treningsarena for å styrke ben, rygg og balanse. Å skape soner i egen bolig du forbinder med øvelser, vil ofte føre til økt kontinuitet. En treningsstrikk som henger på et dørhåndtak vil for mange være en god påminnelse om å gjennomføre strikkøvelser for skulder, arm og overkropp.

Hjemmefysioterapeuten deler derfor 3 gode øvelser for å styrke rygg og kjernemuskulatur i en ellers hektisk førjulstid.

Fysioterapeut hjem
Få en fysioterapeut hjem til deg

1. ”Seteløft”

Ligg med bena bøyd og fotsålen i underlaget, løft setet opp fra underlaget som illustrert på bildet, og stabiliser med kjernen. Hold i 2-3 sekunder og returner til utgangsposisjon.

8-12 repetisjoner, 3 serier.

1. ”Diagonalen”

Strekk ut arm og ben i et diagonalt mønster, vekselsvis. Spenn litt i magen for et økt buk-trykk og sørg for å være rett i ryggen.

8-12 repetisjoner, 3 serier.

1. ”Sideliggende rotasjon av rygg”

Ligg på siden med det øvre kneet i underlaget, som illustrert på bildet. ”Åpne” opp med armene og følg bevegelsen med blikket. Prøv å fokusere på en rolig og kontrollert pust. Hold stillingen i cirka 30 sekunder til hver side.

30 sekunder, 3 serier.

Har du vondt i ryggen er det viktig å konsultere med en fysioterapeut og få en grundig undersøkelse. Fysioterapeuten vil identifisere dine smerter og hjelpe deg med behandling og øvelser for å bli smertefri.

Les også 3 enkle og effektive øvelser for å forebygge skulderplager her.

Risikogruppen

Usikker på hva som defineres som risikogruppen? Les her (FHI):

· Personer over 65 år eller beboere ved et sykehjem/omsorgshjem

· Gravide

· Sykdom som påvirker hjerte, lunge, nervesystem eller lever.

· Kronisk syke og immunsvekkede på bakgrunn av sykdom eller behandling

· Alvorlig fedme

· Har diabetes

· Premature barn, født før uke 32 i svangerskap

· Andre sykdommer der det vurderes at influensa kan utgjøre en alvorlig helserisiko

Har du spørsmål til trening hjemme? Ring oss gjerne på tlf. 400 95 847 for en uforpliktende prat eller for å bestille en fysioterapeut hjem til deg her.

Slik fungerer det

Bestill time

Du bestiller online, ringer eller skriver til oss. Det er enkelt, raskt og trygt å få Hjemmefysioterapeuten på besøk.

calendar
Vi garanterer time innen kort tid

Få fysioterapeuten hjem til deg når du trenger det. Fysioterapeuten kommer hjem til deg. Du trenger ikke foreta deg noe.

house
Fysioterapeuten kommer hjem til deg

Du kan alltid få din favorittfysioterapeut igjen neste gang. Du kan lese mer om, og bestille ønsket fysioterapeut hjem til deg.