Trening etter Covid-19

Mange opplever komplikasjoner som en følge av å ha gjennomgått Covid-19. Nedsatt energinivå, fysisk kapasitet og kondisjon kan føre til begrenset deltagelse og redusert livsglede. En gradvis tilnærming til trening og fysisk aktivitet er viktig for å returnere til sin normale hverdag.

Risiko for komplikasjoner etter å ha gjennomgått Covid-19, vil ofte være relatert til hjerte, luftveier, blod og nyrer. Det er en ny pasientgruppe, og sykehus og rehabiliteringssentre har etablert egne avdelinger for de som har gjennomgått et alvorlig sykdomsforløp. Det er likevel svært mange som opplever symptomer som hindrer de å delta på sosiale og fysiske aktiviteter som de tidligere var med på, som kan ha sosiale og psykologiske følger, i tillegg til de fysiske.

Når man skal starte opptreningen etter Covid-19 anbefales det å henvende seg til en fysioterapeut for sammen å planlegge opptreningsforløpet. Fysioterapeuten er ekspert på trening og vil på den måten hjelpe deg med den riktige treningsformen, med et prinsipp som kalles gradert aktivitet. Dette innebærer gradvis opptrapping av aktivitetsnivået. Det er mye man kan gjøre på egenhånd, i eget hjem med veiledning og oppfølging fra fysioterapeuten.

Fysioterapeut Mikkel har bred erfaring med opptrening etter sykdom og skade.

For deg som gjennomgår eller har gjennomgått Covid-19, er det først og fremst viktig å hvile godt de første dagene.

Hold deg unna styrketreningen de første dagene med opptrening. Her handler det om å få maskineriet i gang uten for mye anstrengelse. Det kan for eksempel være rolig gange eller sykling og bør begrenses til ca. 15-20 minutter.

Dette kan etter noen dager trappes opp til for eksempel lett jogging eller andre bevegelsesaktiviteter, der intensiteten gradvis økes. Her anbefaler vi fortsatt å begrense det til 30 minutter. Etter et par dager med 30 minutters varighet anbefales det å øke varigheten opp mot 45 minutter, da fortsatt på et lett/moderat nivå for ikke å overanstrenge seg.

På dag 10 etter oppstart av trening, er det på tide å gi musklene litt mer motstand for å bygge styrke etter muskelsvinn. Her anbefaler vi i tillegg til styrke og kondisjonstrening, å fokusere litt på balansetrening, da balansen er ferskvare. Fysioterapeuten vil hjelpe deg med øvelser og benytter seg gjerne av fasiliteter du har i egen bolig. Våre fysioterapeuter har i tillegg alltid med seg nødvendig utstyr for trening og kan også etterlate seg dette hos deg hvis det er ønsket.

Fremover handler det om å returnere gradvis til sine aktiviteter og fortsette med kondisjon og styrketrening. Kontinuitet er essensielt for å oppnå progresjon, finn lystbetonte aktiviteter og implementer det som en rutine i hverdagen. Fysioterapeuten har mye kompetanse og erfaring og vil veilede deg gjennom opptrenings-prosessen på en trygg og skånsom måte.

Slik fungerer det

Bestill time

Du bestiller online, ringer eller skriver til oss. Det er enkelt, raskt og trygt å få Hjemmefysioterapeuten på besøk.

calendar
Vi garanterer time innen kort tid

Få fysioterapeuten hjem til deg når du trenger det. Fysioterapeuten kommer hjem til deg. Du trenger ikke foreta deg noe.

house
Fysioterapeuten kommer hjem til deg

Du kan alltid få din favorittfysioterapeut igjen neste gang. Du kan lese mer om, og bestille ønsket fysioterapeut hjem til deg.