Trening ved alderdom

Det å bli eldre medfører ofte plager i muskler, sener og ledd. Mange opplever smerter som et resultat av slitasje, sykdom og annen belastning. Dette fører ofte til redusert fysisk og sosial deltagelse som hemmer både fysisk og psykisk helse. Det behøver ikke å være sånn!

Fysioterapeuten er ekspert på muskel og skjelett og vil kunne hjelpe deg med dine plager basert på en nøye undersøkelse og kartlegging av dine symptomer. Du vil få hjelp med tilrettelegging i egen bolig og sammen lager dere en plan for trening og behandling. Ved å få fysioterapeuten hjem vil man få en optimal helhetsforståelse og finne den optimale treningen for deg. Du kan fokusere på treningen uten store avbrekk i hverdagen eller unødvendig bruk av energi, som bør brukes på kvalitativ trening og behandling med din fysioterapeut.

Per (93) er svært fornøyd med å kunne bruke energien på verdifull trening i egen bolig

Næring til leddene

Brusken i leddene blir naturlig slitt i løpet av livets gang. Dette kalles artrose og er en utbredt årsak til smerter i for eksempel hofte, knær og rygg. Når brusken er slitt vil det oppstå friksjon og gnisninger i leddet grunnet at knoklene som møter hverandre ikke lenger har en like glatt og jevn overflate. Ved å bevege på leddene skapes det synovial-væske, som er næring til leddet. Dette kan være med å forebygge ytterligere slitasje. Styrketrening vil stabilisere leddene under belastning og reduserer ofte irritasjon i leddet ved fysisk aktivitet. Muskler er ferskvare

Når musklene ikke blir stimulert i form av fysisk aktivitet vil de bli svakere og miste sin muskelmasse. Muskelsvinn kommer etter svært kort tid ved immobilitet og kan føre til økt belastning på for eksempel vonde ledd. Den gode nyheten er at dette kan med enkle og få grep styrkes og du vil snart kunne returnere til aktivitet som før.

Hvor sterke dine muskler er i morgen, avhenger av hvor mye de har vært stimulert i dag!

Stive muskler og ledd

Som nevnt over er fysisk aktivitet av muskler og ledd viktig og vil ha positiv innvirkning i form av økt sirkulasjon (blodgjennomstrømning). Behandling for mobilisering av ledd og massasje av muskulaturen i for eksempel nakke, rygg og lår vil kunne bidra til å redusere sårhet i musklene, som ofte kommer med alderdommen.

Balansetrening og økt mestring i hverdagen Balansen blir redusert med alderen og spesielt ved immobilitet og lite fysisk aktivitet. Nedsatt balanse kan sette store begrensninger for sosiale og dagligdagse aktiviteter. Fysioterapeuten vil tilpasse vanskelighetsgraden til ditt nivå for optimal effekt av balanse-treningen.

Hjemmefysioterapeuten kommer hjem til deg eller annen ønsket lokasjon

Ikke la alderdommen sette for store begrensninger for din hverdag. Det er alltid et potensiale for progresjon, uansett alder. Jo dårligere utgangspunktet er, jo større er helsegevinsten av fysisk aktivitet!

Bestill time med Hjemmefysioterapeuten via vår nettside eller ring tlf. 400 95 847.